LF Kustroute verslag 2

Wandelweek 2 ;

5 t/m 11 april totaal 50 km gelopen

5 april; lekker binnen gezeten

6 april; gokje gewaagd tussen de buien door - en dus ook ook tussen de sneeuwvlokken door. Voelde goed. Was niet koud en stiekum toch 6.1/2 km gelopen.

In de wijk De Streek in Etten-Leur is heel Brabant vertegenwoordigd; De Meierij van 's-Hertogenbosch - Het Markiezaat van Bergen op Zoom en De Baronie van Breda - De Langstraat - De Biesbosch etc...

7 april; even naar de markt, sliptongetjes halen, maar leer nu dat je tussen maart en mei geen sliptong moet kopen; te veel kuit.......via extra ommetje naar huis - 5 km

Laat in de middag nog rondje van 7 km gemaakt - op de Concordialaan, bij de sportvelden,  zie ik nu de Punaise Rotonde!

onderstaand stukje is uit de krant;

ETTEN-LEUR - Is het een heliplatform? Een kogelstootring? Een verkeersplein voor kinderen misschien? Openbaar dartbord? Rotonde voor fietsers? Curlingbaan voor de NK kampioenschappen bij Achilles? Graancirkel? Poeh, nee hoor, het is gewoon een punaise-rotonde!  Het is de bedoeling dat het verkeer hier langzamer gaat rijden; dit ivm het oversteken van de kinderen naar het sportpark! - moeten ze wel een bordje met tekst en uitleg bij zetten!

8 april; zou demo E- bike uit gaan testen maar kan helaas niet doorgaan, dus wandelschoenen weer maar aan.( dat zijn dus gewone ballerina's - kan ik op naar Rome.... al zou dat wel te ver zijn voor dit soort schoenen, maar tot 12 km lukt het aardig.....) net nieuwe gekocht

Richting de Praxis, Lage Vaartkant - 7Huizenweg, Potttenbakkerstraat  links af Lange Brugstraat - Korte Brugstraat De Korenmolen) - W. Berthoutlaan - Statenlaan en linksaf naar De Grient - 10 km - dat schiet lekker op zo

Omschrijving incomplete Korenmolen van Leur

De incomplete molen bestaat uit de ronde conisch gemetselde bakstenen romp. De uit zes bouwlagen bestaande romp is ter hoogte van de voormalige kapzolder voorzien van een betonvloer met een luik. In de romp zijn op meerdere plaatsen secundair gebruikte onderdelen aanwezig. Dit betreft onder meer middendelen van houten molenroeden, onderdelen van een standerdmolen en onderdelen van een achtkant. Voorts zijn op meerdere plaatsen restanten van het gaande werk aanwezig. De incomplete molen is op het noordnoordoosten ter hoogte van de onderste drie zolders voorzien van een uitwendige stalen vluchttrap. Deze vluchttrap valt buiten de werking van de Monumentenwet.

Meer info is te vinden op de site van Rijksmonumenten.nl

9 april - Heerlijk wandelweer - tegen 11.00 uur vertrokken - maar nu via de Spoorlaan- Liesbosweg naar de 7 Huizenweg - Pottenbakkerstraat -

De Fietser aan de Pottenbakkerstraat. Een artistiek vormgegeven wielrenner van kunstenaar Thijmen Smit. Het is om meerdere redenen een uniek kunstwerk. Vanwege z'n lengte (300 meter) en omdat het regelmatig van gedaante verandert. Op gezette tijden wordt de fietser namelijk aangekleed in thema's als carnaval, Pasen, Koningsdag en Kerst.

maar nu rechtdoor Donkerstraat en op naar de Turfvaart - 2de foto met op de voorgrond "De Zaaier" van Van Gogh uitgebeeld door Martin Wijngaards. Daarna via Sanderbanker weer naar huis.

10 april - thuis poetsdag!

11 april - 11 km  via de Parallelweg en Nijverheidsweg naar het Westelijke punt van Het Bolwerk gelopen, daarna over het Bolwerk helemaal naar het eind punt. Via dit viaduct kun je dan r.a. weer naar  Rijsbergen, maar ik ga l.a.. en via het centrum weer naar De Grient.

Maar wat zouden we op de LF Kustroute geweest zijn en wat zouden we gezien hebben,

Even verderop lopen we over de Roggeplaat, waarna we op Schouwen Duiveland aankomen,via Burg Haamstede lopen we (binnendoor) naar Renesse - hier volgen we de kust weer en komen vlak voor Scharendijke bij de  Brouwersdam aan, die we ook weer oversteken. Langs de kust vervolgen we onze weg weer via knooppunten 69-54-55-63-62   Einde 50 km route van de 2de week.