De laatste dag Dokkum - Leeuwarden

Dag 5, de laatste dag. Omdat wij het geweldig vonden dat we met Annie en Jan mee konden rijden, hadden we een kleinigheid voor hen gekocht. 'Och, dat had helemaal niet gehoeven.' Ja, dat weten we, maar we doen het toch.

Vandaag is de kortste route, 'slechts 28 km'. Ik ben vastbesloten om vandaag de finish te halen. Ik ga op crocs lopen, dan hebben mijn voeten alle ruimte. Om te voorkomen dat ik nog (meer) ga verbranden, vandaag met lange mouwen, lange pijpen en een hoed. Omdat we starten vanuit Dokkum kunnen we wat later vertrekken en gaan om kwart over zes die kant op. We arriveren ruim op tijd en zien dat vandaag toch ook aanmerkelijk meer mensen aan de start staan. Het gros is uitbundig in Fryske flag gekleed. (Naar het schijnt is dit traditie, wisten wij niet) Het is zaterdag, de kortste afstand en het onthaal in Leeuwarden is natuurlijk ook allerhartelijkst, ongeacht of je één of alle dagen hebt gewandeld.

De vaste rituelen worden weer uitgevoerd en we gaan op weg. We worden uitgeleide gedaan door twee sjezen. Een prachtig gezicht. We gaan niet, zoals bij de schaatsroute nogmaals naar Bartlehiem, maar hebben een iets zuidelijker route. Via Sibrandahûs gaan we naar Rinsumageest, daar is de eerste stop in het dorpshuis. Ik breng weer een bezoekje aan de ehbo en krijg nog een kleine flacon met zonnebrandmiddel (factor 30).  Ik maak een praatje met Joeri, hij was de verslaggever van dag 3 voor Omrop Fryslân. De reden voor hem om de 11steden te wandelen was een weddenschap/uitdaging. Hij was vastbesloten vandaag te finishen, maar de tocht viel hem ook zwaar. Nog even een bekertje koffie en we zijn weer op weg. Ik had nog gehoopt een collega te zien, maar dat is niet gelukt.

Het is vandaag ook de elfstedentocht voor oldtimers, auto's en motoren. We hebben voldoende afleiding en zwaaien dat het een lieve lust is. Gelukkig komen we elkaar tegen en zien we elkaar aankomen. De route gaat binnendoor over een bos/zandpad. We komen langs Staniastate en zien op afstand de Klinze. De vele 'tjerken' die we hebben in Friesland gaan we door. Aldtsjer, Gytsjerk, Oentsjerk, we hebben ze allemaal gezien. In Gytsjerk hebben we weer een lekker soepje genoten om daarna de rest in één ruk door te lopen. We komen de ouders van Geesiena tegen in Oentsjerk. Ze zijn onderweg met de auto om te zien of ze ons tegenkomen op de route. Even kort gepraat en daarna weer verder. Geweldig om te zien dat zij (ook) zo meeleven. We gaan verder naar Miedum om via Lekkum en Snakkerburen naar Leeuwarden te lopen. In Lekkum missen we een pijl en dreigen nog mis te lopen. Gelukkig was er een man op de fiets die informeerde of we wel goed liepen ? Hij heeft ons de juiste route weer gewezen. Fijn, dat er nog zulke mensen zijn.

In de prinsentuin dreigt het nogmaals mis te gaan, maar gelukkig leiden 'alle wegen in de Prinsentuin' naar de Harmonie......we zijn er bijna, gelukkig !

Vandaag zouden we opgehaald worden door Willem en Jaap. Bij de finish werden we feestelijk onthaald door het bestuur van de elfstedenwandeltocht. We zijn met de voorzitter op de foto gekomen en mochten, als klap op de vuurpijl, een rugtas met inhoud, in ontvangst nemen. Wij waren de winnaar geworden van de wedstrijd die was uitgeschreven op facebook.

Daarna zijn we naar binnen gegaan. Annie (en Jan) hebben ons gefeliciteerd en Annie heeft ons naar de tafel begeleid waar we de kaart konden laten afstempelen (13.29 uur) en het kruisje in ontvangst konden nemen! Later kwam zij ook nog met twee doosjes aanzetten....."Nee, had niet gehoeven, maar dank je wel".

In de harmonie en ook daarbuiten allemaal mensen die we de afgelopen dagen telkens hebben gezien en/of gesproken. Iedereen feliciteerde elkaar met het behaalde resultaat ! Geweldig om te zien en mee te maken. Omdat we hadden verwacht dat de beide heren er al zouden zijn, waren we meer aan het zoeken dan aan het genieten van de afterparty. Wat bleek: wij waren er eerder dan zij. We zijn vrijwel direct naar de parkeerkelder gegaan en naar huis. Wij hadden onze bekomst wel.

Foto's en de route vind je hier