Ren je mee?

Met een kleine vier maanden te gaan begint ons hardloopteam steeds meer vorm te krijgen: steeds meer hardloopschoenen worden afgestoft, voorzichtige rondjes gedribbeld en spieren aangesproken die wellicht al enige tijd niet meer gebruikt zijn.

Voor de renners: meld je aan als teamlid
Het team dat op 16 oktober daadwerkelijk de (halve) marathon zal gaan rennen, wordt steeds groter. Mocht je je nou nog niet hebben aangemeld als teamlid maar wel mee willen rennen: meld je dan aan via de knop “Ik wil in dit team” zodat je meegenomen wordt in de teammailing voor de ultieme voorbereiding. Vergeet daarnaast ook niet om een startbewijs voor de (halve) marathon te kopen. Op 16 oktober gaan we met een zo groot mogelijke groep rennen én staan er hopelijk ook veel fans langs de kant.

Update over Beatrijs
De grootste fan op 16 oktober is hopelijk Beatrijs zelf. Ze weet van de actie die we in haar naam hebben opgezet en is laaiend enthousiast over het idee (“volgend jaar rennen we dan weer samen toch”). Elke keer als ik bij haar ben wil ze weer kijken naar de actiepagina, de nieuwe teamleden en donateurs. Haar grote doel is dan ook om op 16 oktober op de Stadhouderskade iedereen aan te kunnen moedigen wanneer ze onder het viaduct door naar boven komen rennen. Het punt waar ze het zelf vorig jaar het zwaarst had en we haar met zijn allen aan stonden te moedigen.

Om daar te komen en dat aan te kunnen, werkt Beatrijs elke dag al heel hard aan haar herstel, maar komen er op korte termijn een paar extra zware en spannende weken aan. Vandaag over een week moet Beatrijs weer terug naar de VU in Amsterdam, waar ze wordt opgenomen en ze haar gaan voorbereiden op de operatie waarbij de botlap (het ontbrekende stuk schedel van kunsthars, geprint in 3D) die week als het goed is teruggeplaatst zal worden. Niemand die kan vertellen wat voor effect dit zal hebben, maar wij kunnen niet anders dan hopen dat het haar herstel op heel veel gebieden vooruit zal gaan helpen.

Hersenletsel in de media
Recent verscheen er een interview in het Parool met Pieter Jongens, oprichter van winkelketen Hutspot, die een soortgelijk traject doorlopen heeft nadat hij struikelde op Centraal Station en met zijn achterhoofd verkeerd terecht kwam op de rails: (https://www.parool.nl/ps/een-simpel-struikeltje-zette-het-leven-van-hutspot-oprichter-pieter-jongens-compleet-op-zijn-kop-artsen-gaven-me-een-halve-procent-kans~b0e66d3a/). Vandaag stond er op de website van de NOS een bericht over Amy Pieters, die na een val drie maanden in coma lag en ook bezig is met een intensief revalidatieproces, waarbij zij op dit moment wacht op een plek in hetzelfde revalidatieziekenhuis als Beatrijs: (https://nos.nl/artikel/2433481-langzaam-gaat-amy-pieters-vooruit-volgende-stap-is-dat-ze-weer-leert-praten).

Hersenletsel is ontzettend ingewikkeld. Volgens de laatste statistieken krijgt 1 op de 10 mensen in zijn of haar leven te maken met hersenletsel, in verschillende vormen en gradaties. Na een zwaar ongeluk zoals dat van Beatrijs weet niemand hoe de toekomst er uit zal zien. Geen arts durft iets te voorspellen, omdat hersenen zo ingewikkeld en onnavolgbaar zijn.

Wij willen er alles aan doen om meer bekendheid te vragen voor een leven met hersenletsel. Omdat de wereld zoals wij die ingericht hebben, ineens heel chaotisch en verwarrend kan zijn wanneer je hersenen niet alle prikkels kunnen verwerken of bepaalde verbindingen (tijdelijk) niet meer kunnen leggen. Om hier bij stil te staan heeft de Hersenstichting daarom deze week benoemd tot “de week van de prikkelverwerking”. Om mensen na te laten denken over hoe we zelf met prikkelverwerking om gaan, maar ook te proberen om je in te beelden hoe het is als je hersenen dat niet goed meer aan kunnen. De documentaire “My Beautiful Broken Brain” op Netflix geeft je een aardig kijkje in hoe dit aan kan voelen.

Op deze langste dag van 2022 - 7,5 maand na de zwartste dag uit 2021 - willen we iedereen die al heeft gedoneerd nogmaals enorm bedanken voor je bijdrage! We hopen met zijn allen een prachtig bedrag op te halen voor Hersenstichting.

Op naar een fantastische tweede helft van 2022 met 16 oktober als absoluut hoogtepunt.

Veel liefs,

Piet, Carin, Beatrijs en Elizabeth Bijl