Wijnand van der Paauw

Wijnand loopt hard voor hersenen in New York

Op 6 november 2022 ga ik samen met een goede vriend, Arthur, de marathon van New York lopen. Ik ga de marathon lopen om geld in te zamelen voor de Hersenstichting en Arthur gaat in strijd tegen eetstoornissen de marathon lopen voor ‘Human Concern’.

De actie

Zeven jaar geleden is mijn vader getroffen door een herseninfarct. Dit heeft veel impact op mijn vader, mijzelf maar ook op ons als gezin gehad. Om deze reden wil ik graag geld inzamelen voor de Hersenstichting door de marathon van New York te lopen.

Het geld wil ik graag inzamelen voor onderzoek naar de gevolgen, voor het behandelen en voor het voorkomen van herseninfarcten, maar ook voor het financieren van innovaties, voor voorlichting en om bewustwording te creëren rondom de impact en de gevolgen van een herseninfarct.

Het leven na een herseninfarct

Op Koningsnacht 2015 werd ik gebeld door mijn moeder dat mijn vader met een herseninfarct was opgenomen in het ziekenhuis. Een herseninfarct is plotselinge sluiting van een bloedvat in de hersenen, waardoor een deel van de hersenen geen zuurstof meer krijgt. Direct was duidelijk dat de rechterkant van zijn lichaam verlamd was, maar de overige gevolgen waren niet direct duidelijk.

Mijn vader heeft uiteindelijk twee weken in het ziekenhuis gelegen, waarna hij twee maanden intern in een revalidatiecentrum heeft gezeten en daarna 1,5 jaar poliklinisch heeft gerevalideerd. Hier heeft hij opnieuw leren lopen, leren fietsen en heeft hij veel geoefend met zijn spraak. Helaas kwamen ze hier er ook achter dat zijn korte termijn geheugen was aangetast, waardoor hij sindsdien moeite heeft met het onthouden van nieuwe gebeurtenissen, personen, namen etc.

Na zijn eerste twee maanden revalidatie in het revalidatiecentrum mocht mijn vader weer naar huis; hier begon eigenlijk de grootste uitdaging. Wat zou hij wel en wat zou hij niet zelfstandig nog kunnen doen? Hoe ging het leven van mijn vader er nu uit zien, ondanks dat hij van tevoren had gedacht dat hij en mijn moeder zorgeloos zouden kunnen genieten van hun pensioen?

Vanaf dat moment probeert mijn vader zo veel mogelijk te genieten. Helaas heeft mijn vader in de tussentijd verschillende terugvallen gehad waardoor zijn concentratie, zijn spraakvermogen en zijn mobiliteit steeds verder achteruit zijn gegaan. Jammer genoeg merk ik aan mijn vader dat hij hierdoor vaker gefrustreerd raakt en door zijn beperkingen minder geniet. Dit vind ik het meest vervelende om te zien en daarom ook de grootste rede om deze actie te starten.

Behalve de mentale en fysieke impact van de herseninfarct op mijn vader heeft mijn moeder afgelopen zeven jaar 24/7 als mantelzorgster voor mijn vader gezorgd, waardoor ze afgelopen jaren weinig tijd voor zichzelf had. Dit heeft op een andere manier een enorme mentale en fysieke impact op haar gehad. Gelukkig is er nu vanuit verschillende instanties hulp gekomen om mijn vader te verzorgen.

De gevolgen van het herseninfarct op zowel mijn vader als moeder merk ik nog dagelijks. Ik vind dit moeilijk om te zien en kan er soms verdrietig van worden om te weten dat het vooral voor mijn vader niet meer zal verbeteren. Om deze reden heb ik besloten om te rennen voor het goede doel. Ik ben al een tijdje goed aan het trainen maar heb nu jullie hulp nodig!

Oproep

Geld voor onderzoek naar de gevolgen, voor het behandelen en voor het voorkomen van herseninfarcten komt helaas voor mijn vader te laat. Echter, met het ingezamelde geld wil ik graag een bijdrage leveren om mensen te kunnen helpen die eenzelfde soort gevecht in de toekomst moeten aangaan.

Om deze reden wil ik jullie vragen via deze pagina geld te doneren om het leven van mensen met een niet-aangeboren hersenafwijking te verbeteren.

Al het geld dat wordt opgehaald wordt gedoneerd aan de Hersenstichting. Ik draag zelf de kosten van de reis en de marathon.

Totaal opgehaald bedrag: € 5.487

Desirée

09-11-2022

06-11-2022

Marinus

05-11-2022

Prestaties

Totaal afgelegd 0 m (0%). Mijn doel afstand: 42 km.