We kunnen meer dan we denken

Onze hersenen zijn enorm fascinerend. Als je de werking van je brein bestudeert dan gaat er een wereld voor je open. Hoe werkt het nou precies en wat gebeurd er in je brein als je bijvoorbeeld gaat bewegen of als je bepaalde voeding tot je neemt. Uit eigen ervaring kan ik je meegeven dat er enorm veel gebeurd gedurende de dag. Het is zo geweldig om dat te ontdekken en er over te leren, maar tegelijk ook zo complex. De complexiteit maakt het voor de wetenschap dan ook niet altijd makkelijk. Maar he, het hoeft ook niet altijd makkelijk te zijn. Door zelf veel onderzoek te doen en door het volgen van diverse brein trainingen, ben ik er achter gekomen dat we veel meer kunnen dan we denken. Ieder mens is in staat om het brein te trainen. Ook als je schade hebt opgelopen is er nog veel mogelijk. Het zal misschien niet helemaal vanzelf gaan. Dit betekent dat je er wel wat voor moet doen om nieuwe verbindingen te leggen. Als je dat door krijgt en je weet hoe jij jezelf kan trainen dan zal je zien dat het effect heeft in positieve zin.
Om er achter te komen wat jij nodig hebt, kan je ook je eigen onderzoek starten. Het begint met een stevige basis te leggen. Begin met bewegen en dat kan van alles zijn. Vindt je hardlopen niet leuk? Ga dan wandelen of zwemmen. Kijk wat bij je past en waar de mogelijkheden liggen. Daar start je mee. Creeer een beweeg ritme in je dagelijks leven om dit zo in je systeem te krijgen. Dan ga je aan de slag met je cognitieve vaardigheden. Daar is ook nog zo veel in mogelijk om daarin enrome sprongen te maken. Daar in een latere blog meer over.

Het doel van deze actie is dan ook om iedereen te stimuleren om je brein gezond te houden voor een fijn en vitaal leven.
Voor de jong volwassenen die te maken hebben met NAH ( niet aangeboren hersenletsel) is er een mooi project gestart.
De Class ( zo heet het project) is een initiatief vanuit het Edwin van de Sar foundation wat nu samen is gegaan met de Hersenstichting. Hierin gaan de deelnemers ontdekken waar de mogelijkheden liggen door middel van bewegen, belastbaarheid te onderzoeken, passend werk vinden en vooral zingeving te gaan ervaren.
Ik ondersteun dit project met de volle 100 procent, ook omdat ik vaak zie dat jong volwassenen in een grijs gebied belanden en niet weten wat ze moeten en wat ze allemaal nog kunnen. Ik vind dat schrijnend om te zien en ik heb dan ( helaas) een kritische blik gekregen richting de zorg op dit gebied.
Er is nog veel meer onderzoek nodig op het gebied van de hersenen, dus laten we dat vooral supporten. Tegelijkertijd kan je zelf al heel veel dingen doen en vandaag nog starten.
Kom in beweging, zet je beste beentje voort en je zal zien dat je meer kan dan je denkt!

Ik ga voor de Class op 12 maart de halve marathon Lissabon lopen en op 22 oktober de halve marathon in Valencia.

Ik zit vol in de voorbereidingen en ik zal jullie op de hoogte houden de weg ernaatoe ;-)

Doneer hiervoor en wat er ingezameld wordt, gaat naar het project de Class om deze jong volwassenen verder te helpen met het vinden van hun rol in de maatschappij.